fbpx

Co To Jest Mentoring, Rola Mentora.

Rola mentora w mentoringu

Co To Jest Mentoring, Rola Mentora.

W chwili gdy napisałam tylko wstępnie, temat tego artykułu, zdałam sobie sprawę, że nie będzie łatwo, gdyż co organizacja lub książka to jest trochę inna definicja mentoringu. Rola mentora jest także różnie opisywana i realizowana w środowisku biznesowym (ja skupiam się tylko na biznesie).

Zacznę od mentora jako wzorca do naśladowania. To ktoś kto wywiera na ciebie ogromny wpływ, komu ufasz, ktoś kto cię inspiruje, a często pełni rolę mistrza. Co raz częściej to osoba, której nigdy w życiu osobiście nie spotykasz, ale fascynują cię jej wypowiedzi w telewizji, subsrybujesz kanał na Youtubie, śledzisz jej fanpage na Facebooku lub czytasz jej książki. Tym co robi i jak robi staje się twoim wzorcem i zaczynasz ją naśladować, gdyż chcesz takich samych rezultatów. Głowna rola mentora w tym wydaniu to inspiracja.

Tak, to wpisuje się w definicję mentora. Jednak ciężko z tego zrobić mentoring. Zaraz dowiesz się dlaczego.

Mentoring biznesowy


Co innego się dzieje, gdy przydzielony zostaje mentor, który ma cię wprowadzić i nauczyć konkretnych procedur, kompetencji, technologii obowiązujących w danej branży czy zawodzie. Jest to osoba, która ma opanowaną daną branżę, przetestowała już różne rozwiązania, wybrała te najlepsze i dostaje zadanie ,aby cię tego nauczyć. Daje zadania i sprawdza efekty. Ustala w jakiej kolejności i czego będzie cię uczył i dąży do realizacji takiego zadania. 

W odróżnieniu od pierwszego opisu, tu pojawia się już mentoring, gdyż buduje się między mentorem, a osobą którą, mentor się opiekuję, rzeczywista relacja i jest miejsce na dostarczanie informacji zwrotnych, dostosowanie rad do poziomu indywidualnych kwalifikacji.

Definicja mentoringu mówi bowiem, że jest to partnerska relacja zbudowaną na zaufaniu, gdzie bardziej doświadczony mentor dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z osobą o mniejszym doświadczeniu. W fachowej literaturze uczeń określany jest jako mentee {czytaj menti]. Ja osobiście używam tej nazwy w polskiej wersji językowej, czyli podopieczny lub po prostu klient.

Teraz przejdziemy do trzeciej sytuacji, gdy wkracza mentor. Buddyjskie przysłowie mówi:

Doświadczenie moje i moich klientów pokazuje, że na wiele rzeczy w swoim życiu nigdy nie będziesz gotowy i mistrza lepiej zaprosić do swojego życia, niż czekać na objawienie. Chodzi bowiem o to, aby dostrzegać drogowskazy, potknąć się tyle razy ile trzeba i ani razu więcej oraz wiedzieć, że ktoś wyciągnie do ciebie rękę gdy będziesz tego potrzebował i aby nie wymyślać koła od nowa.

Życie biznesowe można spędzić na sinusoidzie o wysokich amplitudach lub ją wypłaszczać (specjalne użycie tego słowa!)  gdzie i jak się da. Po to większość ludzi decyduje się na mentora. Mentor albo już sam wiele doświadczył, albo umie wiele przewidzieć, gdyż inni w jego otoczeniu popełnili już wiele błędów, z których on wyciągnął lekcje. Jak w szachach, widzi kilka ruchów do przodu i pomaga dostrzegać zagrożenia. Umie i chce dzielić się wiedzą.

„Gdy chcesz iść szybko, idź sam. Jeżeli chcesz dojść daleko, to idź z kimś”.

Nie wymyślił tego żaden wielki guru, ale Afrykanie. Oni to wiedzą od dawna. My również to stosujemy w życiu codziennym. Dobieramy się w pary i wspólnie stawiamy czoła wyzwaniom pojawiającym się na naszej drodze. Dlaczego nie w biznesie? Dookoła są setki osób specjalizujących się w określonym aspekcie biznesowym, gotowych pomagać.  

Mentoring biznesowy to zarządzanie procesem edukacyjnym podopiecznego w atmosferze przyjaźni i zaufania.  Na początku określa się cel procesu, czyli to, co podopiecznemu najbardziej przeszkadza w osiągnięciu konkretnego rezultatu lub to, co należy rozwinąć aby zaszła głębsza i długotrwała zmiana. Po analizie sytuacji wyjściowej ustala się co ma być rezultatem sesji mentoringowej i po czym rozpoznamy, że spełniła nasze oczekiwania. Kolejny krok to zdobywanie wiedzy i jej utrwalanie przez działanie.

Oto kilka sytuacji w których mentor biznesowy może pomóc:


1.Właśnie awansowałeś i pomimo, że zasłużyłeś na ten awans, to nie czujesz się pewnie w nowej roli, nie wiesz od czego zacząć, nie wiesz czego nie wiesz lub nagle masz za dużo obowiązków.

2.Zostajesz po godzinach, pracujesz w weekendy, jesteś przepracowany, ale nic nie delegujesz i wszystko robisz sam.

3. Spada motywacje w twoim zespole, a ludzie są leniwi i tylko chcą podwyżek.

4. Kiedy klienci zaczynają odchodzić

5. Kiedy nie masz nowych klientów i nie wiesz jak ich pozyskać.

6. Kiedy chcesz sam założyć firmę, ale nie wiesz jak i kiedy odejść z etatu.

W praktyce jest tak, że będąc w środku firmy, bardzo często nie widzisz wszystkich perspektyw, myślisz zbyt szufladkowo, pozwalasz emocjom na przejęcie kontroli nad umysłem, boisz się nowych rozwiązań, gdyż nie masz z nimi żadnego doświadczenia. Rola mentora to pokazywanie ci różnych perspektyw, dzielenie się doświadczeniami, uczenie jak działa rynek, nauczenie cię komunikacji dopasowanej do typów osobowości, patrzenia w skali mikro i makro, wyciągania wniosków z danych, a nie tylko ich gromadzenie, etc. Na każdym etapie mentor jest twoim przyjacielem i daje ci konstruktywne informacje zwrotne, aktywnie cię słucha i zachęca do dialogu.

Co jest potrzebne z twojej strony aby mentoring zakończył się sukcesem?


– Dotrzymywanie umów z mentorem.

– Konsekwencja i terminowość w wykonywaniu dobranych ćwiczeń lub zadań.

– Wdrażanie wiedzy teoretycznej w działania.

– Ciągła komunikacja z mentorem, otwartość na feedback jak i asertywność względem usłyszanych informacji.

– Lojalność wobec mentora.

– Pamięć o celu i skupienie się na wyniku.

Mentor biznesowy w dzisiejszych czasach, to bardzo często e-mentor. Bezpośrednie spotkania są rzadko, natomiast mentoring odbywa się podczas rozmów telefonicznych, wideo przez komunikatory. Pozwala to na elastyczność w ustalaniu sesji czy rozmów i szybką reakcję, gdy pomoc jest potrzebna tego samego dnia. Przy e-kontaktach ważne staje się zapewnienie przez obydwie strony komfortu, poufności i ciągłości rozmowy oraz określenie granic dla komunikacji.  Dostępność pod telefonem nie oznacza ciągłej dostępności i natychmiastowych reakcji od żadnej ze stron. Relacji powinny towarzyszyć pozytywne emocje i wzajemne zrozumienie.

Gdybyś uznał, że chcesz skorzystać z mentoringu biznesowego,  to napisz na: kontakt@wopalach.pl

W pierwszej rozmowie sprawdzimy czy twój cel lub wyzwanie odpowiadają mojemu zakresowi wiedzy i doświadczenia oraz czy jesteś gotowy na uczestnictwo w procesie prowadzącym do lepszej wersji ciebie.



Przeczytaj również: