
14 sty NA CZYM POLEGA COACHING i DLACZEGO COACHING
Spotyka się dwóch kolegów i rozmawiają o innych kolegach z podstawówki.
– Wiesz – mówi pierwszy – Mirek został coachem.
– A co to za cholera? Jaka to branża?
– A nie wiem chyba górnictwo. Mówi że odkrywa naturalne zasoby.
Niby dowcip, ale prawda. To, na czym polega coaching to odkrywanie w kliencie jego zapomnianych lub nieużywanych zasobów oraz wspieranie ich rozwoju w celu umożliwienia pokonania trudności, z którymi boryka się tenże klient. Podstawowe założenie jest takie, że podopieczny ( ja zrezygnowałam ze słowa cochee [czytaj koczi] i używam polskiej wersji tego słowa) ma w sobie wszystko czego potrzebuje, a jedynie nie ma do swoich zasobów świadomego dostępu. Dzięki pracy z coachem klient zaczyna poznawać siebie, odkrywać swoje mocne strony, możliwości, podnosi się jego poczucie wartości oraz nabiera odwagi i motywacji do wprowadzania zmian w życiu osobistym lub biznesowym.
Coaching jest procesem, na który nie każdy jest gotowy.
Na coaching decydują się osoby, które chcą zmian w swoim życiu, są zmęczone swoją obecną sytuacją, czują potrzebę udoskonalenia się. Nie wszyscy wiedzą, że czeka ich intensywna praca nad samym sobą i traktują umówienie się na spotkanie z coachem jako gwarancję szybkiego sukcesu i otrzymania garści gotowych rozwiązań do natychmiastowego zastosowania. Tak jednak to nie działa.
To jeszcze raz, na czym zatem polega coaching?

Odpowiedz: na zadawaniu właściwych pytań. Coach aktywnie słucha tego co mówi klient, patrząc na niego jednocześnie jak na białą, niezapisaną kartkę, pozbywszy się klisz, przekonań, ocen i za pomocą pytań stara się dotrzeć do wnętrza człowieka i źródła jego własnych odpowiedzi. Postawienie dobrych pytań jest kluczem do sukcesu. Aby móc je zadać, coach wcześniej poznaje proces uczenia się człowieka, czerpie z psychologi, zarządzania, neurolingwistyki i zadaje kolejne i kolejne pytania. Nie ma w tym mowy o dawaniu żadnych rad czy podawaniu gotowych recept. Ponieważ każdy jest jedyny, niepowtarzalny „gotowce” są niedopuszczalne i ograniczające.
Coach nigdy nie krytykuje i nie ocenia. On towarzyszy podopiecznemu w jego drodze do zwiększenia szybkości dochodzenia do celów. Liczy się tylko teraźniejszość i efekt w przyszłości. Efektywny coaching ma prowokować do myślenia i działania.
W praktyce to proces, który trwa od 6 do maksymalnie 12 sesji, trwających między 45-90 minut. Sesje oddzielone są tygodniowymi lub kilkutygodniowymi przerwami, w których podopieczny pracuje sam. Ale to klient decyduje o tempie. Przed przystąpieniem do wspólnej pracy podpisywany jest kontrakt coachingowy, w którym strony określają cel pracy oraz jej szczegółowy zakres. Sesje mogą być w formie bezpośrednich spotkań lub zdalne.
Pozostaje odpowiedzieć na pytanie: dlaczego coaching?
Aby przerwać błędne koło zadawania sobie ciągle tych samych pytań o życie czy sprawy biznesowe i przejąć kontrolę nad tym, co chcesz aby się wydarzyło. Ileż razy na sesjach padają pytania:
– „Czego chcę?
– „Jaka jest moja misja?”
– „Co ja tutaj robię?”
Do odpowiedzi na te pytania podopieczny dochodzi sam właśnie w procesie coachingu. Nikt nie zna go lepiej niż on sam, zatem tylko on może zmierzyć się z takimi pytaniami. A odpowiedzi wprowadzają trwałe zmiany, o które właśnie chodzi. Po efektywnym coachingu w człowieku wzrasta motywacja do działania i wszystkiego się chce. Z entuzjazmem szuka się rozwiązań.
Jeżeli zastanawiasz się czy twój problem jest na tyle poważny aby skorzystać z pomocy coacha, to wiedz, że każdy problem, który ty uznasz za poważny dla ciebie, wart jest spotkania coachingowego.
Poniżej kilka najpopularniejszych tematów z którymi borykają się pracownicy (skupiam się tutaj na tematach biznesowych):
– Czy jestem wystarczająco dobry aby zgłosić się na wyższe stanowisko w mojej firmie?
– Nic już więcej nie osiągnę – stoję w miejscu.
– Pracownicy i współpracownicy mnie nie lubią.
– Nie umiem występować publicznie.
– Dlaczego sobie nie radzę na stanowisku?
– Dlaczego ciągle mi się to (XXX) powtarza?
– Boję się zmian.
– Kręcę się w kółko.
– Nie mam kompetencji aby zmienić pracę.
– Do niczego się nie nadaję.
– Boję się przyszłości.
– Wszystko mnie denerwuje.

Decyzja o spotkaniu z coachem to dobry krok w kierunku zmiany i przełamania impasu czy niewłaściwych przekonań. Jeżeli jednak nikt na czas nie zada ci krytycznych pytań, to twoja kariera może być zagrożona. Te pytania oznaczają wyjście ze strefy komfortu, zauważenie i przekroczenie granic dających lepsze możliwości. To różnica pomiędzy unikaniem i dążeniem oraz porażką i sukcesem.
Poza odpowiedziami na te pytania powinienieś po sesji umieć wyciągnąć wnioski i mieć chęć do jak najszybszego praktycznego zastosowania tych wniosków w życiu.
Na koniec najważniejsze cechy coachingu:
– Pełne skupienie coacha na podopiecznym i indywidualne podejście.
– Koncentracja na mierzalnych efektach.
– Szukanie rozwiązań, a nie analiza problemów.
– Szybkość oddziaływania – proces trwa średnio 8-10 sesji.
– Trwałość rezultatów.
– Stawianie na samodzielność klienta
– Dobrowolność – zawsze wymagana jest zgoda klienta.
– Poufność – coacha obowiązuje Kodeks Etyczny.
Zapraszam cię na bezpłatną sesję zerową, którą możemy odbyć w sieci. Napisz na kontakt@wopalach.pl aby uzgodnić termin.
Przeczytaj również:
- JAK POZNAĆ SWOJE MOCNE STRONY
- MILLENIALSI W PRACY
- PORANNE RYTUAŁY – CZY TO DZIAŁA TYLKO U NAJLEPSZYCH?
