fbpx

JAKI JEST IDEALNY MANAGER?

JAKI JEST IDEALNY MANAGER?

Jednym z ulubionych tematów pracowników, zarówno podczas spotkań integracyjnych, towarzyskich, szkoleń, podczas jazdy samochodem, do obgadania przez telefon, jak i temat memów.

Bez pogadanek takich jak: „A mój szef to powiedział…”, „A mój to dopiero zadziałał!”, „Ty masz w ogóle szefa?”, „Ten twój szef to normalny?” życie byłoby nudne i mogłoby zabraknąć tematów do rozmów. Lubimy obgadywać szefów.

A tak na poważnie, pomijając że każdy ma kogo ma, to jaki jest ten szef idealny?

Czy cechy charakteru, postawy, które wymieniają pracownicy są tak samo ważne dla przedsiębiorców, którzy tych szefów zatrudniają?

Przejrzałam sporo materiału, cofnęłam się do rankingów publikowanych w ostatnich latach (2015-2020), poczytałam w internecie i oto obraz jaki z tego powstał.

Idealny kierownik w ocenie pracowników


Szanuje ludzi

Niezmiennie od lat, ta cecha jest wymieniana na jednym z pierwszych miejsc.

Co to właściwie znaczy? Szacunek polega na tym, że podchodzisz z dystansem do odmiennych opinii, z którymi niekoniecznie się zgadzasz. Nie oczekujesz także, aby ktoś się zmienił dostosowując się do twoich poglądów.  To także jednakowe traktowanie wszystkich pracowników.  Nie patrz na niektórych z góry, nie klasyfikowuj kto jest mniej przydatny, a kto bardziej. I co bardzo ważne, to nie podnoś głosu, nie dawah informacji zwrotnych na forum publicznym, nie poniżaj i lekceważ.

Pomaga i wspiera

Gdy widzisz, ze twój pracownik nie radzi sobie z sytuacją, poświęcasz mu czas i wskazujesz możliwe rozwiązania lub za pomocą metod np. coachingowych pomagasz mu znaleźć rozwiązanie. Nie stoisz w miejscu i się tylko przyglądasz.

Gdy masz nowego pracownika, wdrażasz go do jego zadań, uczysz kultury organizacyjnej, tłumaczysz co jest pożądanym zachowaniem, a co nie będzie akceptowalne. Dzięki temu proces adaptacji przebiega bez turbulencji i w okresie późniejszym nie ma rozczarowań i nieporozumień.

Gdy ktoś fałszywie oskarża osobę z twojego zespołu, to zawsze stajesz w jego obronie i okazujesz mu wsparcie.

Nie kłamie, jest uczciwy.

Pracownicy wolą znać niekoniecznie łatwą prawdę, niż matactwo, kłamstwa, „owijanie w bawełnę” czy milczenie. Od dojrzałości  managera będzie zależało w jaki sposób przekaże fakty, zrelacjonuje sytuację czy przekaże złe wiadomości. Jednak zawsze jest doceniany za uczciwość.

Można mu zaufać

Pracownicy potrzebują wiedzieć, że mogą na ciebie liczyć i że nie będziesz działał przeciwko nim. Ważne jest dla nich to, aby mogli swobodnie się wypowiedzieć, podzielić opiniami i nie groziło im za to zwolnienie. Chcą być traktowani jak ludzie, czyli móc mieć lepszy i gorszy dzień. Trudne sytuacje zdarzają się każdemu. Ważne abyś im wówczas pomógł. Częścią zaufania jest także nieobgadywanie pracowników oraz brak publicznej krytyki.

Współpracuje z zespołem

Na tę współpracę składa się kilka różnych zachowań. Pracownicy doceniają szefa, który unika wydawania suchych poleceń, ale rozmawia, pyta o zdanie, o pomysły, słucha opinii innych i rzeczowo argumentuje swoje decyzje. Ważne jest także, aby przełożony widział kiedy zbyt dużo deleguje na innych i nie przenosił całej odpowiedzialności za działania zespołu na pracowników. Aby było to możliwe, nie możesz zamykać się na całe dnie w pokoju lub znikać z firmy. Ludzie chcą abyś był wśród nich i ich doceniał.

Jest asertywny

Słuchając różnych opinii, próśb, sugestii, dobry kierownik nie ulega wpływom i sympatiom. Trzyma się ustalonych zasad i nie boi się odmawiać, gdy jest do tego logiczne uzasadnienie. Pracownicy cenią także momenty w których ich szef, w sytuacjach tak zwanych „absurdalnych poleceń z samej góry” chociaż próbuje dyskutować z dyrekcją lub zarządem i angażuje się w zmianę takich poleceń.

Umie się komunikować

Nie tylko lubisz kontakt z ludźmi, ale słuchasz ich i z nimi rozmawiasz. Twoi pracownicy nie lubią zgadywać co byś chciał lub co powinni zrobić. Chcą to usłyszeć od ciebie. A ty praktykujesz ciągły feedback w najlepszym jego wydaniu i nie każesz nikomu bawić się w „zimno – ciepło”.

Jest konsekwentny

Zmienianie co chwila zasad, przekładanie spotkań, unikanie odpowiedzi czy brak wyciągania konsekwencji to bardzo demotywujące zachowania kierownika. Twój zespół potrzebuje mieć solidne fundamenty . Z mojego doświadczenie wiem, że gdy kierownik zawsze egzekwuje ustalone przez siebie zasady, pracownicy są mu za to wdzięczni i bardziej go szanują.  Jednak wyciąganie konsekwencji, nie może być zastraszaniem i obrażaniem. Mówimy tutaj o merytorycznej informacji zwrotnej, dostosowanej do każdego indywidualnie.

Bycie konsekwentnym to także równe traktowanie wszystkich. Pobłażanie jednym, a bycie surowym wobec innych, szybko prowadzi do destabilizacji pozycji w grupie.

Jest odporny na stres

Bardziej odporny od członków swojego zespołu, nieunikający decyzji, odpowiedzialności i trudnych sytuacji. Kierownik w kryzysowej sytuacji jest na miejscu, wyjaśnia, uspokaja, rozdziela zadania i nie dopuszcza do paniki. Twoja postawa będzie mocno wpływała na emocje całej grupy. Opanowanie, trzeźwość umysłu to są cechy, które twoi pracownicy potrzebują widzieć i czuć.

Dba o dobra atmosferę w  pracy

Kilka lat temu nikt o tym nie wspominał. Teraz, szczególnie dla młodszych pokoleń pracowników, dobra atmosfera w pracy staje się ważniejsza niż zarobki i stabilizacja. Pracownicy oczekują, że szef będzie tę atmosferę tworzył razem z nimi.  Żadnych sztywnych dystansów, kłaniania się w pas czy noszenia kawy. Tu jednak powinieneś pamiętać, że zbyt rozluźniona atmosfera  zaczyna przynosić odwrotny skutek. Konieczne jest szukanie złotego środka, który w każdym zespole może być czym innym.

„Świeci” własnym przykładem  

Pracownicy chcą w zachowaniu szefa widzieć to, co on od nich wymaga. Gdy wymagasz punktualności, bądź punktualny. Gdy promujesz lojalność,  bądź lojalny. Ludzie potrzebują wzorców i bohaterów. Nie ma już rycerzy i ciężko o autorytety. Ale wszyscy ich szukamy. Wszystko co robisz obserwują dziesiątki lub setki oczu. Wszystko co mówisz wpada do nadstawionych uszu. Nie pozwól na rozdźwięk i nie dawaj podstaw do wątpliwości, czego można się po tobie spodziewać.

WOW! Tylko tyle, czy aż tyle? Czy istnieje idealny szef? Tego nie wiem, ale czuję, że warto do tego ideału dążyć. Patrząc na siebie każdy widzi jaką ma drogę do pokonania.

Jednak będąc kierownikiem oprócz podwładnych masz jeszcze swoich własnych przełożonych.  Oni mają także swój obraz idealnego ciebie.  Cóż to za obraz i czy jest on zbieżny z oczekiwaniami twojego zespołu?

Załączam wynik badania z 2015. Zestawienie wyników z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych wyjątkowo mi się spodobało i jednocześnie zaskoczyło.  Nasi przedsiębiorcy bardzo nisko oceniają uczciwość!

Podczas gdy osoby niżej w hierarchii korporacyjnej oczekują uczciwości zaraz na samej górze, to zupełnie odwrotnie widzą to właściciele firm w Polsce. Uczciwość ma 4% poparcia, razem z poczuciem humoru i pozytywnym stosunkiem. Za granicą uczciwość jest wyżej niż kreatywność, pewność siebie czy umiejętność radzenia sobie ze złożonymi problemami.

Jest to zatem duże wyzwanie dla kierowników. Czasami być uczciwym, a czasami niekoniecznie.

Jednak poza tym widzimy, że dobra komunikacja, umiejętność delegowania czy bycie inspiracja dla innych są pożądanymi cechami wspólnymi, wymienianymi przez tych z dołu i z góry.

Komunikacja to przekazywanie informacji od zarządu do pracowników, w sposób przejrzysty i konkretny. Ty jako kierownik jesteś odpowiedzialny za jakoś takiego przekazu i dopasowanie języka do odbiorców. Przedsiębiorcy oczekują również, że stojąc na pierwszej linii będziesz zbierał opinie, uwagi, sugestie, obserwował zmiany nastrojów, słyszał to co mówi się na zapleczu czy nieformalnie i przynosił rozwiązania oraz korygował niepoprawne zachowania.

Wg polskich przedsiębiorców ważna jest kreatywność i pewność siebie. Te dwie cechy straciły już znaczenie w Europie i nie pojawiają się w rankingach na najlepszego szefa w Polsce.

Co do kreatywności to mam swoją osobistą wątpliwość, czy pojęcie to rozumiane jest wszędzie tak samo. „Kreatywna księgowa” lub „kreatywny sprzedawca” w połączeniu z niskim poparciem uczciwości może być pokłosiem czasów PRL-owskich. Wówczas należało być zaradnym. Jednak pozostawiam to twoje ocenie.

A jakie są Twoje oczekiwania co do idealnego szefa? Czy pokrywają się one z tym, jak sam zarządzasz i przewodzisz innym?

Jest coś, o czym dobrze abyś pamiętał niezależnie od rankingów i upływu czasu. Dbaj o ciągły własny rozwój i podnoszenie umiejętności i kwalifikacji. Nie czekaj, aż zapewni ci to pracodawca i nie uzależniaj stawania się lepszym managerem od innych. Aby być najlepszym, pracuj nad własną motywacją i patrz w przyszłość. Obserwuj zachodzące zmiany i uzupełniaj wiedzę. Musisz rozwijać się szybciej niż twoi pracownicy. Nie w byciu specjalistą czy top inżynierem, ale jako lider.




Może cię też zainteresuje:


Zarządzanie ludźmi to sztuka