fbpx

JAK ZAREAGOWAĆ GDY DOSTANIESZ NEGATYWY FEEDBACK?

JAK ZAREAGOWAĆ GDY DOSTANIESZ NEGATYWY FEEDBACK?

Otrzymanie negatywnego feedbacku nie jest ani miłe, ani łatwe. Podczas oceny zwykle otrzymujesz mieszankę pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych. Wspaniale byłoby otrzymać tylko te pozytywne, ale jest mało prawdopodobne, że zupełnie uciekniesz od negatywnej krytyki. To co możesz zrobić to zmienić sposób w jaki na nią reagujesz. Chodzi o to, aby zmienić niewygodną sytuację w coś produktywnego i kreatywnego, co pozytywnie wpłynie na twoją reputację.

Oto sprawdzone sposoby, które możesz wykorzystać:

Nie krzycz. Zamilcz i pomyśl.

Krytyka może nadejść w nieoczekiwanym momencie i im większą niespodzianką jest ten moment, tym bardziej prawdopodobne jest, że w pierwszej chwili będziesz chciał krzyczeć i bronić się.

Zamiast tego zrób pauzę i przemyśl co właśnie zostało powiedziane. Niech dotrze do ciebie komunikat. Wyciszając emocje zastanów się czy opinia rzeczywiście dotyczy twojej osoby, czy też przekaz wynika z niedokładnych informacji lub z nieznajomości poruszanego tematu w szczegółach. Przygotuj w głowie argumenty i spokojnie przekaż je drugiej stronie. Przyjmij negatywną krytykę, ale jednocześnie przygotuj  harmonogram działań naprawczych, aby zademonstrować, że uczysz się na tym potknięciu.

Jak możesz odpowiedzieć?

 „Dziękuję bardzo za zwrócenie na to uwagi. Zamierzam do końca tygodnia naprawić ten błąd / natychmiast zmienić sposób postępowania i wprowadzić sugestię w życie.

Nie bierz wszystkiego do siebie

Możliwe, że już słyszałeś tę radę, ale zdaj sobie sprawę, że negatywna informacja zwrotna nie oznacza, że twój szef czy kolega cię nie lubią. Sensem przekazywania takich informacji jest wskazanie twoich słabych punktów i zasugerowanie jak najlepiej wykorzystać umiejętności. I choć może być to bolesne, potraktuj krytykę jako sposób na poprawę siebie. Może dzięki negatywnej opinii nastąpią w twoim życiu ogromne zmiany, które cię rozwiną i dzięki którym szybciej awansujesz.

Nie rozpamiętuj przeszłości. Działaj natychmiast.

Przeszłość jest tylko przeszłością. Możesz z niej wyciągnąć lekcje na przyszłość. Weź odpowiedzialność za swoje nieidealne działanie i skup się na rozwiązaniu.  Nie podsumowuj tego, co się stało i nie mów, jak można było temu zapobiec. Patrz w przyszłość. Pokaż, że doceniasz przełożonego i swoimi działaniami chcesz polepszyć sytuację.

Nie musisz przedstawiać planu działania natychmiast, ale określ termin, w którym przyjdziesz z wnioskami. Przemyśl to na spokojnie, porozmawiaj z kolegami, przyjrzyj się jak działają inni i wróć do szefa ze swoimi propozycjami. I nie zapominaj, że teraz trzeba je wdrożyć w życie. Więc działaj!

Jeżeli się nie zgadzasz, poproś o wyjaśnienie.

Jeżeli krytyka jest niezasłużona nigdy nie wahaj się zadawać pytań. Poproś taktownie o wyjaśnienia, aby zrozumieć skąd pojawiała się taka opinia. Upewnij się, że masz całkowitą jasność problemu i rozumiesz jego uzasadnienie.  Jeżeli uznasz, że nie ma podstaw do krytykowania, to będzie to idealna sytuacja do wyjaśnienia wszelkich nieporozumień. Bądź jednak dyplomatą, gdyż nie każda osoba stojąca wyżej w strukturze firmy umie przyznać się do błędu.

Wątpliwości możesz zakomunikować w następujący sposób: : „To świetne spostrzeżenie i chciałbym uzyskać wyjaśnienie. Czy możesz mi podać przykład?”

W sytuacji gdy masz wątpliwości, czy przełożony ma rację,  powiedz: „Poruszyłeś kilka naprawdę interesujących kwestii i na pewno wezmę je pod uwagę. Doceniam twoją pomoc.”

Tak sformułowana odpowiedź nie uderza bezpośrednio w szefa, jest uprzejma i nie zmusza cię do składania obietnic. Gdyby się okazało , że jednak szef miał rację nie będziesz musiał przepraszać za kwestionowanie takiej opinii.

Myśl długofalowo

Dokonanie zmiany zwykle wymaga zarówno dłuższego czasu jak i zaangażowania. Zmiana nawyków to okres nawet 2-3 miesięcy, w zależności od tego jak długo tkwiłeś w złym nawyku. Sugeruję, abyś po miesiącu lub dwóch (pod warunkiem, że masz czym się pochwalić) wrócił do przełożonego i przekazał mu jakie zmiany wprowadziłeś w odpowiedzi na negatywną opinię. To pokaże, iż wziąłeś sobie informację zwrotną do serca i co ważne, zależy ci na poprawie.

Na koniec, proponuję stań obok tej sytuacji, przyjrzyj się zarówno dawcy krytycznej opinii jak i sobie oraz bez emocji ocen przebieg takiej rozmowy. Zwróć uwagę na to, co poszło dobrze, co byś zmienił w wypowiedziach obu stron.

Za chwilę to ty możesz oceniać inną osobę, wiec ucz się na każdym kroku. Każda lekcja będzie krokiem do ulepszenia siebie i swojego stylu komunikacji.

Wszystkie te sposoby są od razu do zastosowania, gdy już je znasz. Możesz to przećwiczyć również w domu, z przyjaciółmi. Im więcej praktyki, tym mniejsze zaskoczenie, gdy cos pójdzie niezgodnie z planem.




Może cię też zainteresować:


Zarządzanie ludźmi to sztuka