fbpx

Dlaczego tylko pozytywny feedback i jego przykłady.

Dlaczego tylko pozytywny feedback i jego przykłady.

Praktykując dwadzieścia lat zarządzanie ludźmi, całą sobą podpisuję się pod odkryciami naukowców z Instytutu Gallupa (ten Gallup od badania talentów), że budowanie mocnych stron pracowników poprzez przekazywanie im pozytywnych opinii jest znacznie skuteczniejszym podejściem niż skupianie się na słabościach. 

Wspaniale sprawdza się to przy przekazywaniu feedbacku. Pozytywne opinie to niezwykle potężne i skuteczne narzędzie, które polecam dołączyć do zestawu profesjonalnego managera.

Dlaczego niektórzy managerowie tego nie robią? Oto kilka powodów:

• Po prostu nie są do tego przyzwyczajeni lub nie wiedzą, jak skutecznie przekazywać pozytywne opinie.  Często nie doświadczyli tego, bo nikt ich samych nie chwalił.

• Uważają, że nie trzeba chwalić pracowników, kiedy oni  wykonują swoją pracę.

• Uważają, że wyniki pracowników ucierpią, jeśli powie się im, że to co już robią jest świetną robotą.

• Uważają, że tylko korygująca informacja zwrotna może pomóc ich pracownikom doskonalić się i rozwijać.

Według badań Instytutu Gallupa skuteczna, pozytywna opinia zwrotna przynosi wiele innych korzyści, niż tylko uznanie  wysiłków pracowników i sprawienie, że poczują się dobrze.  Są to:

 Większe zaangażowanie pracowników

Badanie Gallupa wykazało, że 67% pracowników, których kierownicy skupiali się na ich mocnych stronach, było w pełni zaangażowanych w swoją pracę, w porównaniu z zaledwie 31% pracowników, których kierownicy skupiali się na ich słabościach.

Poprawa produktywności pracowników

Badanie Gallupa obejmujące 530  zespołów z danymi dotyczącymi ich wydajności wykazało, że zespoły z kierownictwem, które przekazywało informację zwrotną o mocnych stronach, wykazały o 12,5% większą produktywność niż zespoły,  którym nie dostarczano informacji zwrotnej.

Niższy wskaźnik rotacji

Wyniki badania Gallupa na  65 672 pracownikach  pokazał, że ci, którzy otrzymują informację zwrotną o swoich mocnych stronach, mają wskaźniki rotacji o 14,9% niższy  niż w przypadku pracowników, którzy nie otrzymują informacji zwrotnej (porównywano rodzaj pracy i staż).

Większa rentowność

W badaniu 469 jednostek biznesowych, od sklepów detalicznych po duże zakłady produkcyjne, Gallup stwierdził, że zespoły, które otrzymywały informację zwrotną o mocnych stronach, wykazały 8,9% większą rentowność w porównaniu z zespołami, w których nie przekazywano im informacji zwrotnej.

Krótko mówiąc, pracownicy, którzy regularnie otrzymują konkretny, pozytywny feedback, są bardziej zaangażowani, wydajni, dłużej pozostają w firmie i wykazują większą rentowność.

Kiedy zatem należy dawać pozytywny feedback pracownikom?

Oto 8 sytuacji, w których przekazanie pozytywnej informacji zwrotnej jest kluczowe.

1. Pracownik osiągnął lub przekroczył cele

2. Pracownik zrobił coś więcej niż musiał.

3. Pracownik pomógł współpracownikom lub klientom.

4. Pokonał przeszkodę

5. Był proaktywny.

6. Gdy pracownik potrzebuje podniesienia pewności siebie.

7. Gdy modelujesz dobre zachowania.

8. Gdy pracownik zrobił coś drobnego, ale godnego uznania.

A oto przykłady, jak możesz przekazać pozytywną opinię:

W sytuacji gdy pracownik osiąga lub przekracza cele

 „Otrzymałem raport dotyczący wyników sprzedaży w tym miesiącu. Przekroczyłeś swój cel o 45%!

To duży wkład w osiągnięcie celu całego naszego działu w tym kwartale. Dobra robota – naprawdę jestem z ciebie dumny! Jak to zrobiłeś? Czy zrobiłeś coś innego w tym miesiącu? ”

W sytuacji gdy pracownik poszedł o krok dalej.

 „W zeszłym tygodniu miałem kumulację terminów i poprosiłem cię o pomoc w szukaniu informacji o firmach wynajmujących długoterminowo auta. Nie tylko wysłałeś swój raport na dwa dni przed terminem, ale także poszedłeś o krok dalej przeprowadzając bardzo dokładną analizę. Zebrałeś wszystkie niezbędne informacje i zaprezentowałeś je w jednostronicowej tabeli, która była łatwa do odczytania. Twoja praca bardzo ułatwiła mi szybkie podjęcie decyzji. Dobra robota! Bez twojej pomocy nie byłbym w stanie zamówić aut na czas. Dodatkowy wysiłek i czas, który w to włożyłeś, naprawdę zrobiły różnicę. Dziękuję Ci!”

Widząc, że pracownik pomaga współpracownikom lub klientom.

 „Dziękuję za pomoc nowym kolegom i wyjaśnienie im naszego procesu sprzedaży. Prezentacja, którą przedstawiłeś wczoraj, była bardzo prosta i łatwa do zrozumienia. Jasny sposób, w jaki przedstawiłeś nasz proces sprzedaży, pomoże im szybko się wdrożyć.  Prawdopodobnie dzięki twojemu zaangażowaniu, zaoszczędzili co najmniej tydzień pracy, ponieważ teraz nie muszą szukać własnych odpowiedzi. Twoje slajdy będą im służyły jako punkt odniesienie. Dziękuję bardzo. Twoja prezentacja naprawdę dużo zmieniła! ”

Kiedy widzisz, że pracownik sam pokonał przeszkodę:

 „Chcę powiedzieć, że twoja prezentacja na wczorajszej konferencji była naprawdę świetna! Wiem, że denerwowałeś się występem przed tak ogromną publicznością, ale spisałeś się naprawdę dobrze. Miałeś pewny ton głosu, a przekaz jasny i ściśle dotyczył poruszanego tematu.. Porównując prezentację, którą przedstawiłeś wczoraj, z prezentacją, którą przedstawiłeś w zeszłym kwartale, przeszedłeś długą  i wyboistą drogę. Szczególnie podobał mi się sposób, w jaki wykorzystałeś  przykłady, do których mogła się odnieść cała grupa. Dobra robota!”

W sytuacji gdy pracownik przejmuje inicjatywę:

„W zeszłym tygodniu zauważyłeś fakturę, która nie wydawała się dokładna. Naprawdę podoba mi się, że przejąłeś inicjatywę, zadzwoniłeś do naszego dostawcy, zbadałeś to, co ma znaczenie i naprawiłeś błąd. Twoja proaktywność zaoszczędziła nam dużo czasu, pieniędzy i problemów. Dobra robota! ”

W momencie kiedy pracownik potrzebuje zwiększenia pewności siebie:

„Naprawdę doceniam sposób, w jaki wczoraj poradziłeś sobie z problemem klienta. Wiem, że praca w obsłudze klienta może być czasem naprawdę ciężka. Zajęcie się nieszczęśliwym klientem wymaga dużo energii i samokontroli. Podziwiam Twoją zdolność zachowania spokoju i pozytywnego nastawienia w trudnych sytuacjach. Twoja zdolność rozumienia problemów naszych klientów i szybkiego opracowywania odpowiednich rozwiązań to umiejętności na wyższym poziomie ”.

Kiedy zauważasz dobre zachowanie, które chcesz aby było powielane:

 „Wykonałeś wczoraj świetną robotę, zbierając wszystkich członków swojego zespołu i prosząc ich o wkład w sprawie X. To zauważalnie pomogło wszystkim poczuć się częścią tego procesu. Podobał mi się również sposób, w jaki pytałeś o ich wiedzę. To był wspaniały sposób na zachęcenie do dyskusji. To, co robiliście wczoraj podczas tego spotkania, jest doskonałym przykładem prawdziwej pracy zespołowej, do której chcielibyśmy w naszej firmie zachęcić”.

I w końcu gdy pracownik robi coś drobnego, ale wartego uznania

 „Otrzymałem twój artykuł na temat X. Dziękuję za terminowe przesłanie materiału. Wiem, że miałeś w tym tygodniu dużo zadań, ale i tak udało ci się skończyć artykuł na czas. Zauważyłem również, że przed wysłaniem sprawdzałeś swoją pracę pod kątem literówek i błędów. Może się to wydawać drobiazgiem, ale zaoszczędziło to naszym redaktorom dużo czasu. Dziękuję bardzo, naprawdę to doceniam ”. Przenieś swoje pozytywne opinie na wyższy poziom!


Może cię też zainteresować:

Jeżeli nie chcesz przegapić najświeższych informacji zapisz się do Newslettera już teraz: