fbpx

8 rzeczy, które musisz zrobić, aby twój profil na LinkedIn pracował na ciebie, gdy szukasz pracy lub gdy chcesz zmienić pracę.

8 rzeczy, które musisz zrobić, aby twój profil na LinkedIn pracował na ciebie, gdy szukasz pracy lub gdy chcesz zmienić pracę.

Rok 2020 wprowadził duże zamieszanie na rynku pracy. W jednych branżach posypały się zwolnienia lub obcięto zarobki, w innych w tym samym czasie zanotowano rekordowe wyniki sprzedaży i fabryki nie nadążają z produkcją. Internet przeżywa bum i bycie w sieci staje się koniecznością, a nie już tylko chęcią.  Niezależnie od tego czy ten czas jest dla ciebie szansą na zmianę pracy na lepszą, czy idealnym momentem na zmianę branży, czy szukasz pracy bo właśnie dostałeś wypowiedzenie, platforma LinkedIn jest w tej chwili najsilniejszym narzędziem. Codzinnie przybywa w Polsce około 2000 użytkowników LinkedIn.

Jestem na LinkedIn od 2014 roku, zmiennie w wersji bezpłatnej i Premium i widzę jak bardzo rośnie w siłę. W tej chwili ponad 90% rekruterów aktywnie poszukuje kandydatów na tym właśnie portalu. Firmy otwierają swoje strony firmowe, które mają przybliżać ich wartości, misje i cele potencjalnym nowym pracownikom. Często aplikując na wybrane stanowisko bezpośrednio przez stronę firmową pracodawcy, wystarczy że podasz link do swojego profilu na LinkedIn i nie będziesz musiał wysyłać CV. I odwrotnie. Na LinkedIn coraz częściej możesz użyć funkcji Łatwe aplikowanie i tylko za pomocą swojego profilu zgłosić kandydaturę w procesie rekrutacji.

Poniżej podaję 8 ważnych punktów do twojego profilu na LinkedIn, których uzupełnienie znacznie podwyższy szansę na zmianę pracodawcy i pozwoli aby inni sami cię znaleźli.

Imię i nazwisko

W odróżnieniu od Facebooka czy Instagramu gdzie używane są pseudonimy, zdrobnienia, skróty, same inicjały, na LinkedIn Imię i Nazwisko oznacza dosłownie imię i nazwisko. Nie podajemy tu tytułów naukowych, inicjałów.

Zdjęcia

LinkedIn to portal biznesowy, a wiec to nie miejsce na zdjęcia z urodzin, z plaży czy z warsztatu samochodowego.  Twoje zdjęcie powinno zachęcać do rozmowy biznesowej. Nie oznacza to koniecznie zdjęcia w garniturze czy sukience od top projektanta, zrobionego w ekskluzywnym studiu fotograficznym.  Osoba patrząca na twoje zdjęcie chce zobaczyć człowieka pasującego do określonego stanowiska, zadbanego, budzącego zaufanie i przyjaznego.

Jest jeszcze jedna cecha, która się liczy. To autentyczność. Wstaw zdjęcie aktualne, a nie takie z Photoshopa, sprzed 10 lat, gdy miałeś 15 kg mniej, lub gdy miałeś bujne włosy. Wcześniej czy później dojdzie do spotkania i nie da się ukryć prawdziwego „ciebie.” Ludzie nie lubią być oszukiwani, a właśnie tak może być odebrana twoja próba wyretuszowania siebie.

Pamiętaj, że osoby posiadające zdjęcie na swoim profilu są kilkukrotnie częściej wyświetlane rekruterom i budują większe zaufanie.

Zdjęcie w tle

Zdjęcie w tle, jest to pole, rozciągające się na całym górnym pasku profilu, obejmujące także kawałek twojego zdjęcia profilowego.

Zanim je wybierzesz dobrze zastanów się jaki przekaz chcesz wysłać w świat, tym właśnie zdjęciem/grafiką.  Może to być twoje motto biznesowe, hasło przyświecające twojej pracy, twój cel biznesowy. Zdjęcie w tle  zawsze wyświetli się wyszukującym. Tak samo jak zdjęcie i nagłówek. Postaraj się zatem aby wykorzystać tę przestrzeń pod swoje potrzeby i do prezentacji siebie. Nie zostawiaj tu wolnego miejsca – masz je za darmo.

Nagłówek

Jak już wspomniałam, nagłówek to jeden z czynników decydujących o pierwszym wrażeniu. Jest to ta cześć profilu, która znajduje się pod twoim imieniem i nazwiskiem.

LinkedIn sam od siebie wstawia w to miejsce twoje aktualne stanowisko, pobrane z dalszej części profilu.  I w takiej właśnie formie zostawia ten zapis ponad 90% użytkowników. Wcale nie musi tak być, a wręcz zalecam ci abyś to zmienił (lub po prostu napisał).

Aby to zrobić, kliknij w ikonę niebieskiego ołówka po prawej stronie, przy okienku Więcej.

Otworzy ci się podstrona, na której wpiszesz ręcznie swój nagłówek, który może zawierać do 2000 znaków.

Pamiętaj, że nagłówek piszesz dla rekruterów, a nie dla siebie.  Myśl tak, jak myślą rekruterzy, którzy szukają najlepszych kandydatów.  To może być zapis w formie hashtagów (#), opis stanowiska, pełnione funkcje, fazy kluczowe, misja czy elevator spitch.  Ważne aby definiowało ciebie i to, co chcesz robić. 

Tekst który wpisujesz w nagłówku jest również ważny przy pozycjonowaniu ciebie. LinkedIn wysoko pozycjonuje się w Google i jeżeli będziesz chciał, aby twój profil był widoczny poza LinkedIn, to ta sekcja powinna być starannie dopracowana i zoptymalizowana, aby twój profil często się wyświetlał rekruterom.

Informacje

Ta część profilu pozwala ci przy użyciu 2000 znaków powiedzieć coś więcej o sobie, pochwalić się wynikami, osiągnieciami, dodatkowymi funkcjami. Nagłówek to taka skrócona wersja tego, co tu możesz rozwinąć.

Napisz w tym miejscu czym się wyróżniasz, jakie masz szczególne osiągniecia lub za co cenią cię inni w pracy.

Pisz o tym co jest ważne dla rekrutera, co chce wiedzieć potencjalny nowy pracodawca, jakie umiejętności są poszukiwane w twoim zawodzie. Nie powtarzaj tego, co piszesz w sekcji Doświadczenie czy Wykształcenie. Jeżeli masz projekty, osiągnięcia, którymi możesz się pochwalić, to dodaj tutaj do nich linki.

Staraj się aby tekst był przejrzysty, stosuj wypunktowania. Dużo łatwiej będzie się z nim zapoznać. Pamiętaj, że rekruter ma zaledwie kilka sekund na zapoznanie się z treścią, wiec ułatw mu to maksymalnie.

Link URL

Link URL jest generowany każdemu użytkownikowi platformy, w momencie gdy zakłada swój profil.  Początkowo wygląda on mniej więcej tak:

www.linkedin.com/in/imie-nazwisko-7ty65ku5u/

i jest kombinacją cyfr i liter. Dużo bardziej profesjonalnie będzie wyglądał, gdy spersonalizujesz go, aby składał się tylko z twojego imienia i nazwiska:

www.linkedin.com/in/imie-nazwisko/

Możesz to zrobić w prawym górnym rogu swojego profilu klikając w sekcję: Edytuj profil publiczny i adres URL.


Umiejętności

Badania pokazują, że ta część traktowana jest przez użytkowników jako zbędna lub nieważna.  Uważa tak ponad 80 % osób. Wynika to głownie z nieznajomości wszystkich funkcji Linkedin.

Masz tu możliwość dodania 50 umiejętności, które uważasz za kluczowe w swoich działaniach biznesowych. Możesz je w dowolnym czasie zmieniać, dodawać, modyfikować jako słowa klucze Przykładowe umiejętności, które możesz tu wymienić to: marketing, B2B, zakupy, digital marketing, zarządzanie, leadership business development, Six Sigma, analiza danych.

Im więcej ich zdefiniujesz i dodasz, tym więcej osób będzie mogło je ocenić, co będzie widoczne na twoim profilu. Będą one również pomocne rekruterom i tobie w sprawdzaniu dopasowania twojego profilu do publikowanych ogłoszeń. Rekruterzy również tworzą takie profile umiejętności potencjalnych kandydatów i używają w nich słów kluczy pasujących do określonego stanowiska i/lub branży.

Znajdź więc czas na zastanowienie się jakie umiejętności chcesz podkreślić. Postaraj się je opisać w sposób zwięzły i zrozumiały dla innych osób. Przejrzyj ogłoszenia o pracy z interesującymi cię stanowiskami. Wyłap z nich powtarzające się cechy wymagane na tych stanowiskach. Będą słowami kluczowymi, które wykorzystasz adekwatnie do swojego doświadczenia i wiedzy.

Kontakt

Aby ułatwić rekruterom, wpisz w sekcji Informacje kontaktowe, taką formę kontaktu, jaką akceptujesz. Może to być numer telefonu, prywatny lub zawodowy adres emailowy. Zostawiając tę sekcję pustą ograniczasz możliwość skontaktowania się z tobą tylko do wiadomości i InMail. Oznacza to, że będziesz wiedział, czy ktoś próbuję się z tobą skontaktować tylko jeżeli będzie regularnie odwiedzał portal i czytał wiadomości.

Gdy już masz swój profil zbudowany możesz dać specjalny sygnał dla rekruterów, że jesteś otwarty na propozycje zawodowe. Aby to zrobić wejdź w obszar statystyk i pod nimi znajdziesz opcję „Let recruiters know, you’re open”. Włączając tę funkcje zostaniesz przeniesiony do nowego okna, w którym będziesz mógł wpisać jakie stanowiska cię interesują, w jakich lokalizacjach i jaki rodzaj pracy.

Co jest dla ciebie ważne, ta ukryta wiadomość nie będzie się wyświetlała osobom z HR aktualnie pracującym razem z tobą w firmie. Jest to bardzo korzystne gdy wciąż pracujesz i nie chcesz aby inni dowiedzieli się, że rozważasz zmianę pracodawcy.  Zobaczą ją natomiast inni rekruterzy i będzie to dla nich sygnał do kontaktu. Dlatego pamiętaj,  aby zostawić kontakt do siebie na LinkedIn.

Powodzenia!


Może cię też zainteresuje:

Jeżeli nie chcesz przegapić najświeższych informacji, to zapisz się do Newslettera już dzisiaj: