fbpx
5 umiejętności przywódczych do wykorzystania w czasie zmian. » Manager w opałach
Jakie kompetencje przywódcze należy rozwijać lub nabyć, aby poradzić sobie z zespołem w okresie dużych zmian.
zmiana, czas zmian, umiejętności, leader, przywódca, umiejętności przywódcze, słuchanie,
149
post-template-default,single,single-post,postid-149,single-format-standard,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-13.5,qode-theme-bridge

5 umiejętności przywódczych do wykorzystania w czasie zmian.

umiejetnosci

5 umiejętności przywódczych do wykorzystania w czasie zmian.

Słuchając codziennych wiadomości, widząc co dzieje się w firmach wkoło nas i jakie działania planują przedsiębiorcy w kolejnych miesiącach, ciężko jest nam uwierzyć, że coś dobrego może z tego wyniknąć dla zespołów z którymi pracujemy. Zakopanie się w papierach i czekanie aż burza przejdzie jest jakimś rozwiązaniem. Jednak nie jest to rozwiązanie na miarę profesjonalnego człowieka biznesu.
Zmiany dzieją się na naszych oczach. Nie mamy na większość z nich żadnego wpływu. Świat pędzi i porywa nas w tym pędzie nie pytając czy tempo zmian się nam podoba czy nie.
Czy jest w tym tunelu jakieś światełko?
Oczywiście, że jest. Zmiana jest procesem ciągłym, który w ostatnich latach bardzo przyspieszył.
Zmiana jest podstawą ewolucji na świecie. A to czy i jak szybko dyrektorzy, managerowie, pracownicy średniego szczebla zaadaptują się do zmiany zdecyduje o ich przydatności w nowych warunkach. Dzisiaj zdolność do adaptacji jest jedną z kluczowych kompetencji w miejscu pracy.

Oto 5 kompetencji przywódczych, które w okresie dużych zmian powinnieneś wykorzystywać:

Przejrzystość działań
W sytuacji gdy tego brak, ludzie zaczynają spekulować, tworzyć nieformalne grupy produkujące plotki, piszą czarne scenariusze. To drastycznie obniża morale, produktywność i zaangażowanie.
Przekazuj ludziom informacje na bieżąco i traktuj ich z szacunkiem.
Wyraźnie komunikuj jakie działania są w danej chwili pożądane, a czego nie robić. Przyjrzyj się wcześniejszym priorytetom i jak trzeba to przesuń ich wagę. Są działania, które i tak muszą poczekać i na które nie masz wpływu. Odsuń je w czasie. Skup się na tym, co może być robione i dawaj takie wytyczne. Ludzie nie wiedzą co mają robić. Ludzie polegają na tobie, więc ich poprowadź.

Umiejętność słuchania
Niepokój w zespołach lub wśród współpracowników możesz rozładowywać poprzez zachęcenie ich do rozmów. Ludzie czują się lepiej, gdy dostają szansę wypowiedzenia się.
Nawet jeżeli tego do tej pory nie robiłeś, ustal tak zwane godziny otwarte, w których każdy będzie mógł do ciebie zadzwonić lub przyjść i porozmawiać. Pytaj otwarcie ” Co mogę dla ciebie zrobić, aby cię wesprzeć”? „Jak mogę ci pomóc”?
Inną opcją jest wprowadzenie do grafiku czasu na wspólne dyskusje przy filiżance kawy czy herbaty. Ustal jeden dzień w tygodniu, gdy wszyscy się zbierzecie i przez godzinę wymienicie się opiniami, pomysłami, przemyśleniami. Pozwól ludziom mówić, a sam skup się na słuchaniu. Ogranicz swoje wypowiedzi, ale zachęcaj innych do mówienia. Aby mieć pewność, że to nie na twój wykład przyjdą, poproś kogoś z zespołu, aby wcześniej ustalił jaki będzie temat najbliższej rozmowy i kto zostanie jej moderatorem. Takiej grupie łatwiej będzie się komunikować.
Pamiętajcie tylko, że twoją rolą jest słuchanie.

Delegowanie
Naucz się delegować lub deleguj więcej niż dotychczas.
Ludzie uwielbiają być za coś odpowiedzialni i wbrew potocznemu przekonaniu „nie dadzą rady”, bardzo często świetnie się sprawdzają w nowych zadaniach. Przejrzyj kompetencje swojego zespołu. Może zatrudniasz osoby, których potencjału nawet do końca nie znasz.
Miej odwagę zauważyć, że ktoś jest w czymś lepszy od ciebie i deleguj mu tę cześć pracy.
Inteligentni przywódcy zatrudniają tylko ludzi od siebie mądrzejszych. Oni wiedzą jak wykorzystać ich potencjał. Ty teraz też to wykorzystaj i w ciężkich momentach pokaż, że jesteś skuteczny i kreatywny.
Nie izoluj się w czasach home office od swoich współpracowników. Zaangażuj ich poprzez oddanie odpowiedzialności. Ty i tak masz co robić.

Zwolnij tempo
Dotyczy to ciebie samego i całego zespołu. Nie próbuj robić wszystkiego na raz. I celów z początku roku i zadań które doszły podczas zmiany. Jeżeli do tej pory goniłeś wyniki, to zwolnij.
Poświeć więcej czasu na analizę tego co robisz. Zadajcie sobie pytania:

  • Co mogę zrobić inaczej?
  • Jak mogę usprawnić procesy, którymi zarządzam?
  • Jakie działania musze podjąć aby ludzie nie czuli się rozproszeni?

Swoim działaniami pokaż innym aby zrobili to samo. Zamiast wzniecać pożary lub je gasić, zatrzymaj się nad przyczynami i podejmij dialog naprawczy.

Projekcja zaufania
Twoja postawa i pewność, że wierzysz jak sobie z kryzysem poradzić, będą decydowały o tym jak cały zespół przejdzie przez proces zmiany. Gdy ty jesteś opanowany i rzeczowy, to zaszczepisz zaufanie w swoim zespole. Ludzie w chwilach niepewności szukają autorytetów i wsparcia. Będą się tobie przyglądali. Będą czekali na potwierdzenie, że wiesz co robić.
Na liderze zaczyna się i kończy proces zmiany. To twój sposób myślenia zostanie przekopiowany na otaczających cię pracowników.
Powiedź zespołowi: „ Razem damy radę”, „Tyle umysłów, stworzymy coś pozytywnego”.
Chociaż czujesz, że grunt jest trochę ruchomy i niepewny, podejmuj decyzje. Nawet zła decyzja jest lepsza od „paraliżu decyzyjnego”.
Filtruj decyzje na podstawie tego, kiedy trzeba je podjąć, jaki jest ich priorytet i ich wpływ, czy to na biznes, zespół, czy inny ważny czynnik.
We wszystkim co robisz patrz do przodu, w przyszłość. Tak myślą i działają liderzy. Słuchaj i obserwuj otoczenie i skoncentruj się na tym, jakie zmiany z „teraz” będziesz chciał zachować w przyszłości. Szukaj pozytywnych stron zmian, gdyż one są i będą.

Neil Armstrong wykonał w 1969 roku mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości.
Teraz jest twój czas.


Może cię też zainteresuje:

Jeżeli nie chcesz przegapić najświeższych informacji, to zapisz się do Newslettera już teraz: